هرچند بیشتر پاتوق‌های فرهنگی و هنری در محدوده مرکزی شهر ساخته شده‌اند، اما برای هنردوستان در محله‌های شمال تهران هم، امکان هنرگردی در فرهنگسراها فراهم شده است.

فرهنگسرا

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: فرهنگسراهای ملل و نیاوران جزو پاتوق‌های فرهنگی هنری محدوده شمال شهر هستند.

فرهنگسرای ملل

نشانی: قیطریه، خیابان پورحیدری، خیابان روشنگر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بهار

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: قیطریه

روز و ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۷

معرفی: ویژگی مهم نگارخانه فرهنگسرای ملل این است که در صفحه مجازی این نگارخانه می‌توانید گشتی در نمایشگاه‌های قبلی آن بزنید.

گردش در نمایشگاه مجازی

۲ سالن نگارخانه فرهنگسرای ملل در ۲ سمت مسیر ورودی فرهنگسرا قرار دارد و فضای ورودی را برای مخاطبان چشمنواز کرده است. سالن‌های ۱ و ۲ فرهنگسرای ملل هرکدام ظرفیت نصب ۳۰ تابلو را دارند. برگزاری نمایشگاه‌های هنری نقاشی در کنار نمایشگاه‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، با هدف حمایت از هنرمندان و هنرهای بومی و محلی جزو برنامه‌های ثابت این نگارخانه است. نمایشگاه‌های فردی و گروهی سایر هنرهای تجسمی و برگزاری هفته‌های هنری اقوام و ملل هم ازجمله فعالیت‌های نگارخانه ملل به شمار می‌آیند.

دو فرهنگسرا در شمال شهر برای هنردوستان

نام مقصد: فرهنگسرای نیاوران

نشانی: میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران

معرفی: نگارخانه فرهنگسرای نیاوران از همان ابتدای راه‌اندازی این فرهنگسرا در سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را به‌عنوان یکی از مراکز مهم هنری در پایتخت آغاز کرد.

از معتبرترین نگارخانه‌ها

در فرهنگسرای نیاوران ۲ نگارخانه ساخته شده که هر دو از استاندارد بالایی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری برخوردارند. نگارخانه‌ اصلی یعنی شماره یک، درضلع شمالی حیاط فرهنگسرای نیاوران جای گرفته‌ که در ۳ طبقه و با زیربنای ۶۰۰ متر و دیواره نمایشگاهی ۱۳۰ متری ساخته شده است. نگارخانه‌ کوچک (شماره ۲) در ضلع غربی حیاط فرهنگسرای نیاوران و بالای کافه رستوران جای گرفته‌ است. این نگارخانه در یک طبقه و با زیربنای ۱۲۰ متر و دیواره نمایشگاهی ۳۰ متری ساخته شده است. نگارخانه‌های فرهنگسرای نیاوران بعد از موزه هنرهای معاصر، معتبرترین نگارخانه ایران به شمار می‌آید. تا به حال نمایشگاه نقاشی بسیاری از هنرمندان پیشکسوت این هنر در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران برپا شده اما در بیشتر ایام سال می‌توانید آثار هنرمندان جوان و خوش‌ذوق هنر نقاشی را هم روی دیوارهای این نگارخانه تماشا کنید.

نشست‌های هم‌اندیشی کنار نمایشگاه

سابقه فرهنگسرای نیاوران از گذشته تاکنون نشان‌دهنده جایگاه ویژه آن در معرفی و نمایش آثار هنری در رشته‌های مختلف ازجمله نقاشی، خوشنویسی و ... بوده وماه گذشته اعلام شد در مدت اخیر زیرساخت‌های لازم برای برگزاری بهتر نمایشگاه‌های مختلف در این فرهنگسرا فراهم شده است. نگارخانه شماره یک از زمان تأسیس فرهنگسرای نیاوران سال ۱۳۵۷ راه‌اندازی شد و معمولا پذیرای نمایشگاه‌های گروهی، دوسالانه‌های هنری و نمایش آثار استادان بنام هنر است. نگارخانه شماره ۲ هم در سال ۱۳۸۴ و با رویکرد ارائه آثار جوانان جویای نام راه‌اندازی شد. ارائه نمونه آثار به واحد تجسمی (در قالب سی‌دی، فلش و...)، تکمیل فرم درخواست توسط هنرمند یا نماینده گروه و اعلام نتیجه شورای تجسمی فرهنگسرای نیاوران پس از ۲ هفته به هنرمند یا نماینده گروه، مراحلی است که نگارخانه فرهنگسرای نیاوران برای برپایی نمایشگاه‌های نقاشی اعلام کرده است. در زمان برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی، نشست‌های هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ هم در فرهنگسرا برپا می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند با هنرمندانی که آثارشان روی دیوار نگارخانه رفته از نزدیک آشنا شوند.

کد خبر 866135
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha